begin van stage - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Ticha Boven - WaarBenJij.nu begin van stage - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Ticha Boven - WaarBenJij.nu

begin van stage

Door: Ticha

Blijf op de hoogte en volg Ticha

13 Maart 2014 | Filipijnen, Iloilo

hellow friends,

Hier de 2de update van mijn spannende en zeer leuke buitenlandse stage.
vanaf dinsdag ben ik begonnen met stage in het ziekenhuis in Iloilo city.
Dit is een hele ervaring, heb mijn ogen hier al een paar keer goed opengetrokken.

het ziekenhuis waar ik stage doe, is het enigste publieke ziekenhuis hier in Iloilo. Dit wil zeggen dat de patiënten hier hun eigen medicatie, infusen, spuiten moeten betalen en meebrengen. Wanneer zij dit niet kunnen, legt de dokter soms een deel bij en/of anders krijgen zij geen behandeling. Op het gebied van steriliteit stel ik me hier ook vaak vragen, zo laten ze de vloeistof die ze purgeren (lucht uit leiding laten) gewoon op de grond lopen. Of een dopje dat op de grond is gevallen, draaien ze er gewoon terug op zonder dit eerst te ontsmetten. Wat het wel heel zwaar maakt om daar stage te doen is de warmte. Het is er ongeveer constant 33 graden. Ze hebben er wel ventilators maar vooral op pediatrie worden deze nauwelijks gebruikt vanwege de koude lucht voor de prematuren. Op de afdeling waar ik nu de komende 3 weken sta (pediatrie dus) is het heel druk. Zo is er een bed waar ze met 7 baby's in liggen, wegens plaatsgebrek. Maar wat hier wel heel mooi is, is dat de familie hier alles doet voor de patiënt. Hierdoor kunnen de verpleegkundige de drukte wel aan. De familie doet alle hygiënische zorgen, helpt de patiënt naar toilet, neemt temperatuur,weegt pampers etc. Zelfs borstvoeding geven aan een kind gebeurt door de familie, wanneer de moeder wegens medische redenen dit niet kan. Ze helpen elkaar hier dus echt uit de nood.

Wat hier ook opvalt, is dat ze hier nergens glazen ramen hebben. Niet in het ziekenhuis, niet in ons studentenhuis en ook niet in de jeepney's. Maar aangezien het hier constant zo warm is, doet dit juist wel heel goed. Ohja de jeepney, dit vind ik het plezantste vervoermiddel dat er bestaat. Het is een soort bus (zonder ramen dan) die je overal mee naar toe neemt. je stapt op en af waar je maar wil, je moet gewoon roepen. Ze rijden ook massaal rond, zo moet je nooit langer dan 2 minuten wachten of er passeert er al 1. Het kost ook maar 7 pesso's per persoon ofwel (0.15 cent).

Mijn volgende blog zal pas voor na het weekend zijn, dit omdat we vanaf morgen op uitstap gaan naar een ander eiland. Zon, zee en strand ;) En vandaag doen we bbq op het dak en nadien karaoke met iedereen hier in huis. Er staan me dus nog leuke dingen te wachten.

p.s: - Wat hier ook grappig en leuk is, is dat iedereen met ons op de foto wil, omdat we een blanke huid hebben. Ze bekijken ons allemaal heel de dag door maar zijn wel vriendelijk. Op pediatrie zeggen ze dat ik op een barbie pop lijk (positief bedoeld dan) :)


Tot snel liefste bloggers.

xxx vele zonnige groetjes

  • 13 Maart 2014 - 12:38

    Evi:

    * jaloers *

    lijkt me zo een super leuke ervaring!! niet altijd tijd, maar af en toe zal ik wel eens een piepje komen nemen en lang leve FB hé ;-) verzorg die kleine pagaderkes daar goe en geniet van elke moment!

    grtz,
    Evi (& Skye)

  • 14 Maart 2014 - 01:50

    Ticha:

    bedankt voor de reactie ;) fijn om te lezen.
    en zal ik zeker doen hoor. de verhalen volgen nadien he ;)

    zonnige groetjes xx

  • 14 Maart 2014 - 21:32

    Mama:

    Amai, 7 kindjes in 1 bed! Fijn dat de familie zo goed helpt zodat jullie de druk aan kunnen.
    En dan met die constante warmte werken....wij klagen al als we stilletjes aan onze bureau zitten met 25 graden. Dat is toch eventjes met 2 voetjes op de grond komen he seg.
    Karaoke; toch niet te vals gezongen hoop ik ;-)
    En nu 3 dagen ontspannen, genieten en veel van het eiland zien!!
    xxx mama

  • 16 Maart 2014 - 12:42

    Lore:

    Liefste nichtje,
    Aan je blogs te lezen en de foto's op facebook te zien amuzeer je u volledig!
    Zo in 33 graden werken lijkt me ook niet simpel, maar ik weet dat je dat met plezier doet.
    Geniet ervan en veel succes!
    x x x

  • 16 Maart 2014 - 12:48

    Ticha:

    heej liefste nichtje;

    bedankt voor je reactie ;) fijn om te lezen. en indd da doe ik wel graag, tis zwaar ma ge krijgt er veel voor terug :)
    en ja de volgende blog wordt mss wel ne lange ma wel ne zalige :) na zo een weekendje op een onbewoond eiland :p

    see ya :) xxx

  • 25 Maart 2014 - 17:08

    Tante Lieva:

    Dag barbie-ke ;-) ;-) ,

    Moet vreemd zijn 'de 1ste stagedag' ginder! Gewoonweg 'alles anders'! Kan je niet vergelijken met hier in België een 1ste stagedag.
    Krijg je er goede begeleiding en wie volgt jullie daar op? Want stage- monitrices zullen ze daar niet kennen vermoed ik.
    Zijn er ook stagiairs van ginder?
    Wel tof dat de werkdruk ontlast wordt door de families.
    Ah, op pediatrie, dat vind je waarschijnlijk heel leuk :-). Heb je inspraak in de keuze van afdeling of niet? Maar oei -meerdere kindjes in een bed- dan worden ze nog zieker :-( , steken ze mekaar niet aan als het om een andere pathologie gaat?
    Ticha, als de warmte het zwaar maakt (en daar kan ik zeker inkomen), dan stuur je maar wat op richting België! Dat is afgesproken hé :-)!

    Toedeloe xxx!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Iloilo

Ticha

Stage in de Filipijnen

Actief sinds 04 Maart 2014
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 6535

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 01 Juni 2014

De Filipino's

Landen bezocht: