één en al avontuur! - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Ticha Boven - WaarBenJij.nu één en al avontuur! - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Ticha Boven - WaarBenJij.nu

één en al avontuur!

Door: Ticha

Blijf op de hoogte en volg Ticha

14 April 2014 | Filipijnen, Iloilo

Hellow iedereen,

Deze week heb ik een hele week op spoed gestaan. Dit was een zeer spannende en leuke ervaring. Hier is de spoed verdeeld in verschillende gebieden. Zo hebben ze een trauma kamer, een algemene en een pediatrische kamer. Ik heb hier dus veel verschillende diagnoses gezien zoals bijvoorbeeld: open been breuken, schotwonden, steekwonden, appendicitis, tbc , dengue fever enz…

Ik heb dus ook veel verschillende verpleegtechnische handelingen kunnen doen. Zo heb ik: veneuze katheters gestoken, bloed getrokken, de dokter geassisteerd bij hechtingen en gereanimeerd. Dit laatste was iets nieuw omdat ik dit alleen nog maar bij een baby’tje had gedaan en dit anders in zijn werk gaat. Ik heb ook heel veel uitleg gekregen over typische ziektes hier, over de hersenen en geleerd hoe je door middel van auscultatie (beluisteren) van de harttonen een diagnose kan stellen.

In het weekend zijn we naar Antique geweest. Dit is een stad ongeveer 3 uur rijden van waar we nu zitten in Iloilo. Als ik dit in 1 woord moet beschrijven is het: adembenemend. Dit omdat het letterlijk tussen en in de bergen ligt. Toen we er vrijdag avond aankwamen zijn we eerst mee gaan kijken hoe de lokale bevolking er ging vissen. We moesten met z’n allen op een vlot en nog geen 5 minuten later haalden ze de netten binnen en zaten deze vol met vis. Hier hebben we dan ook tonijn gekocht voor ons avondeten, vers van de pers dus. Nadien werden we met brommers tot aan een dorpje gebracht, dat aan het einde van de weg lag. Vanuit die plaats moesten we nog een klein halfuur te voet gaan tot ongeveer aan de top van de berg. Het was pikke donker maar gelukkig waren er gidsen met pillampen om ons te begeleiden. We sliepen in een houten hutje op matrasjes van nog geen 5 centimeter dik. Dit maakten het extra avontuurlijk.

Zaterdag zijn we watervallen gaan bezichtigen, dit waren er 7 boven elkaar. Hiervan hebben we er 3 gezien, de rest lag te hoog. Het was leuk om te doen en te zien, dit omdat we letterlijk van de ene naar de andere waterval moesten klimmen (zonder bescherming). Hierna hebben we onszelf letterlijk laten koken. Dit waren een soort van grote wok pannen waar ze water in deden en vuur onder stoken. Zo konden we genieten van het uitzicht en het warme water. Nadien zijn we gaan lunchen aan een rivier, waar we ook konden clifdiven van een rots. Als afsluiters zijn we gaan zip line (deadride). Dit was 500 meter heen en 500 meter terug. Zondag zijn we dan terug naar huis gekeerd na dus een geweldig avontuurlijk weekend.

Vanaf vandaag ga ik nachten doen op spoed samen met Gunther. Spannend dus.

Tot snel iedereen!!! Xxx

p.s ohneee we zitten hier al een maand, wat gaat de tijd toch zo snel.

• 14 April 2014 - 10:19

Bram:

Zo te horen gaat het er fantastisch! Leuk om te lezen, laat maar weten als we nog eens kunnen skypen! Groetjes aan iedereen!

Korneel-Roger, Ilse en Bram

• 17 April 2014 - 08:07

Mama:

Hoi hoi,
    Wat een spannende week op spoed.
    Ik lees dat je veel hebt geleerd over de hersenen.....dus nu weet je perfect hoe je ze moet gebruiken (haha flauwe grap zeker)
    Jij gaan vissen?? En in het pikkedonker de berg op?? Op dunne matrasjes?? Ja dit klinkt avontuurlijk!
    Zip Line is super hé, hebben wij in Mexico ook gedaan, het afduwen is akelig maar daarna....genieten!!
    De nachten zijn nu ook bijna voorbij, kunnen we in het weekend skypen en veel vertellen. OK?
    Kusjes. xxx mama

• 19 April 2014 - 09:28

Stan En Kato:

Heeej Ticha,

We volgen al je avonturen op je blog en vinden dit leuk en spannend.

Vraagje van Stan: heb je ook een Filipijns kleedje aan?
    Vraagje van Kato: hebben de kindjes daar, als ze al naar school gaan, ook paasvakantie en rapen ze daar ook paaseitjes?
    Vraagje samen: wij gaan morgen bij Moeke paaseitjes rapen, mogen wij die van U opeten?

Honderd dikke kussen van ons allemaal + éne vette van onze papa!

• 20 April 2014 - 13:19

Ticha:

hoi hoi iedereen,

bedankt weer voor de leuke reacties :)
    @ bram: zullen we zeker laten weten, willen jullie en korneel-roger zeker nog eens snel zien!!
    en d

• 20 April 2014 - 13:30

Ticha:

@ bram: en dan kan korneel-roger laten zien aan tante ticha en nonkel gunther of hij al kan stappen ;)

@ mama: hahah mama ja een flauw grapje hoor :) en ja het was echt super, je weet als ik terug ben hoor je alles nog eens tot in detail he :p en jep is bij deze dus ook gebeurt het skype he, bedankt voor de babbel liefste mama

@ stan,kato tante griet en nonkel kris: heeej dat is leuk om te lezen dat jullie ook volgen ;)
    het is hier echt reuze fijn en zalig weer :) en de mensen hier zijn echt super super lief. maar mis jullie ook!! ik zit nu spijtig genoeg al in de helft dus waarschijnlijk tot snel

antwoordt 1: hehe ik heb er al gepast hier ja maar ik heb nog niet het juiste gevonden ;) maar ze zijn wel mooi hoor. dikke kus voor stanneman x
    antwoordt 2: sommigen kindjes gaan hier ook naar schol ja maar niet iedereen kan het betalen. En nee geen paasvakantie zoals bij ons maar ze hebben hier wel juist 4 feestdagen gehad deze week dus ook een beetje vrijaf. het is hier heilige week geweest en dan gaan ze hier veel naar de kerk om te zingen en te dansen. En spelen ze het verhaal van Jezus en de Apostelen na. voor jou ook een dikke smakkerd Kato x
    antwoordt 3: neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee! :) hehe jawel hoor jullie mogen er van mij opeten, zolang je er een paar opzij houdt is het goed. Want ik verlang toch wel naar een choclade eitje jammie jammie :) dus ik ben eens benieuwd dat jullie er over hebben kunnen houden hehe.

vele knuffels en kusjes terug. + natuurlijk een dikke vettige terug voor nonkel kris.