One big family - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Ticha Boven - WaarBenJij.nu One big family - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Ticha Boven - WaarBenJij.nu

One big family

Door: Ticha

Blijf op de hoogte en volg Ticha

02 April 2014 | Filipijnen, Iloilo

Hoi hoi iedereen,

Eindelijk krijg ik de kans om mijn blog op te loaden. Het internet lag namelijk heel de week al zo goed als plat. Dit mede omdat we met heel veel studenten zijn hier in het huis. Deze blog gaat dus over de voorbije 2 weken.

De week van 17-23 maart was mijn laatste week op pediatrie. Eindelijk had ik hun vertrouwen kunnen winnen, waardoor ik veel meer mocht doen. Ik heb intraveneuze medicatie mogen geven, de dokter mogen assisteren, bloedtransfusies aangehangen, suiker mogen meten.

Ik kreeg ook de kans om een baby’tje met een heel ernstige vorm van schisis (gehemeltespleet, hazenlip) manueel te voeden via een maagsonde. Op deze manier werd ook de vertrouwensband met de kinderen groter. Zo wilde ze bijvoorbeeld ook graag Nederlands leren, zoals ‘ik hou van jou’ en ‘jij bent mooi’. Er waren natuurlijk ook niet alleen de leuke verhalen. Zo was er een kindje dat dringend een lever transplantatie nodig had maar de ouders konden dit niet betalen. Hierdoor konden de ouders niets anders doen dan wachten tot het kindje zou sterven.

De laatste dag op pediatrie heb ik niet zo goed afgesloten. Er was namelijk een baby’tje van 8 dagen oud dat inwendige bloedingen had. Wanneer dan ineens het alarm afging omdat de hartslag en de zuurstof saturatie zakte, brak het zweet even uit. We zijn dan blijven luisteren naar de hartslag tot deze niet meer hoorbaar was en dan begonnen met reanimatie. De dokter werd ook opgeroepen om alles te controleren en aan de moeder toestemming te vragen om de reanimatie eventueel stop te zetten. Want het kindje zou er veel erger uitkomen. Dit was een verschrikkelijk moment wanneer zij deze beslissing moest maken, 15 minuten later zijn we dan ook moeten stoppen. Het ergste was dat niemand iets zei tegen de familie en gewoon alles begon los te koppelen. Het lichaampje lag nog uren lang naast de andere baby’s tot de rest van de familie aankwam. Dan kregen de ouders het mee in een kartonnen doos naar huis. Na dit gezien te hebben moest ik toch even op adem komen.

Vorige week dan, week van 24-30 maart stond ik op medical ICU. Hier stond ik samen met Joppe. Dit was wel leuk, zo konden we ook op elkaar rekenen voor verduidelijking. Wat het zo een leuke dienst maakte is dat het personeel echt super lief was. De team sfeer was daar op en top. Ook hier heb ik veel kunnen en mogen doen, dit ook omdat ik er 3 dagen na elkaar een 12 uren shift heb gedaan.

Zo nu zijn jullie terug wat meer up to date. De verhalen over het voorbije weekend, wanneer we naar Boracay zijn geweest volgen overmorgen nog :-)

leuke weetjes:
- heb hier het Olympisch zwembad gevonden en al 1 keer gaan trainen, hopelijk volgen er meerdere. (foto’s volgen)
- na 3 weken begin ik me hier echt al wel goed thuis te voelen. In het studentenhuis hangt ook echt een huiselijke sfeer wat de aanpassing ook makkelijker maakt. En stress en zorgen die heb ik hier niet
- het is duidelijk aan het worden dat het zomerseizoen stilaan tot zijn recht komt. Het is hier bakken en braden, zelfs de wind is warm.


MISSING YOU ALL.
xxxx

  • 02 April 2014 - 08:54

    Jens:

    ticha,

    leuk nog eens iets vn u te lezen! Wel akelig wat er met dat babytje is gebeurt..
    ik hoop dat je da ni te veel hoeft mee te maken..
    Voor de rest ng veel succes vn u stage en geniet van je verblijf daar nog!
    Leuk wel te horen dat het daar wat klikt en da ge uwe weg daar al gevonden hebt.

    Carpe diem! x

    Jens

  • 02 April 2014 - 09:41

    Mama:

    Hey meid,
    Wat een toffe, lange blog met leuke en ook wel minder leuke momenten blijkbaar.
    Blij dat we nog eens uitgebreid konden skypen zodat je de verhalen ook écht kon vertellen.
    Jullie doen daar wel een serieuze levenservaring op hé.
    Geniet zoveel mogelijk van ALLE momenten want dit komt nooit meer terug.
    Tot de volgende blog of Skype.
    Dikke knuffel
    xxx mama

  • 02 April 2014 - 10:28

    Ticha:

    heeej heej,

    leuk leuk die reacties, geef een fijn gevoel dat tg wat mensen volgen :)

    @jens: indd daar wask ff nie goe van mja da hoort er ook bij en moeten we ook met leren omgaan he.
    danku da zal zeker geen probleem zijn. gij ook ng veel succes ginder :)

    @mama: indd ben ook blij om je nog eens gehoord/gezien te hebben ;) en ook de nieuwtjes van ginder wat te kunnen volgen. zullen we doen hoor, komt in orde.
    dikke knuffel trg xxx

  • 02 April 2014 - 18:09

    Alien:

    Hoi hoi!
    Leuk te horen dat je het zo naar je zin hebt!
    Heeeeeeeel veel plezier nog!
    Groetjes aan iedereen. Dikke kussen xxxxxxxxxx

  • 03 April 2014 - 16:57

    Dimitri Aerts:

    Hoi hoi!!!!

    Leuk te lezen dat je goed bent aangekomen!! Het lijkt me inderdaad een ervaring om nooit te vergeten.
    Na wat zoekwerk heb ik je blog toch kunnen vinden!!!

    Leuk dat we je kunnen volgen nu , we kijken uit om je avonturen te kunnen lezen!!! Tof om te lezen dat het je goed afgaat daar!!!

    Yoran vroeg vandaag met waterige oogjes wanneer je terugkwam... Hihi . Hij zal het nog wat geduld moeten hebben maar tegen de zomer komen jullie maar is lekker BBQ-en!!! En playstation spelen zegt Yoran... hihi

    Hij had trouwens in hasselt nog een zwemwedstrijd gedaan , 1m16sec . Hij had volledig zijn start gemist en viel al een baksteentje in het water. Dus daar wel wat seconde kwijtgespeeld!! Maar hij heeft da super gedaan.

    Het ga je goed daar en we blijven je volgen!!!

    Veeel groetjes

    Dimitri, Nathje en Yoran!!!

  • 04 April 2014 - 09:23

    Ticha:

    heeej heej

    @ alien: bedankt voor de reactie :) en natrlk vele zonninge grt teug..

    @dimitri, nathalie en yoran: sorry dat ik op jullie eerste berichtje niet gereageerd heb maar had dit te laat gezien. Raar dat je mijn blog hebt moeten zoeken want voor ik vertrok heb ik dit naar je mailadres gestuurd =s maar dit zal dan niet aangekomen zijn mss.

    hehehe leuk om te lezen en sowieso komen wij bbqen en playstation spelen :) kijken er ook al naar uit.
    en woooooow dikke duim voor yoran !!!! proficiat, ben super fier op hem ;) doe zo verder.

    veel zonnige grt van ticha en gunther. tot snel

    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Iloilo

Ticha

Stage in de Filipijnen

Actief sinds 04 Maart 2014
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 6517

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 01 Juni 2014

De Filipino's

Landen bezocht: